E-TOLL – nowy system poboru opłat drogowych
Chociaż system e-TOLL działał już od czerwca br., to od 1 października 2021 roku jest jedynym systemem obsługującym opłaty na drogach ekspresowych i autostradach. Zastąpił on dotychczasowy system viaTOLL, który po okresie przejściowym został wyłączony z użytku. Czym jest e-TOLL i kto musi z niego korzystać?
Według strony etoll.gov.pl jest to: “nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.” Co oznacza to w praktyce?
Jak działa e-TOLL?
System e-TOLL opiera się na sygnale satelitarnym i użyciu bezprzewodowej transmisji danych. Wirtualne bramownice są w stanie wyznaczyć pozycję samochodu i w ten sposób naliczyć odpowiednią opłatę. Swoją lokalizację do systemu można przekazać: poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie/tablecie, lokalizator zamontowany w pojeździe (ZSL) lub urządzenia pokładowe (OBU).
Kto musi korzystać z e-TOLL?
Użytkowanie e-TOLL wymagane jest od użytkowników pojazdów samochodowych lub zespołów pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Opłaty w nowy sposób musza dokonywać też kierowcy autobusów - niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej. Nie ma obowiązku z korzystania z e-TOLL podczas prowadzenia samochodu osobowego, chyba że samochód osobowy ciągnie przyczepę a DMC zestawu przekracza 3,5 tony.
Na jakich drogach obowiązuje?
E-TOLL służy do poboru opłaty za przejazd po niektórych drogach ekspresowych, odcinkach autostrad i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Osoby prowadzące pojazdy ciężarowe mogą go użytkować na sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (około 3 700 km). Kierowcy samochodów (pojazdy lekkie) mogą używać e-TOLL jedynie na wybranych odcinkach autostrad tj. Konin-Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4).
Rejestracja
Zarejestrować w systemie e-TOLL muszą się osoby, które chcą poruszać się po odpłatnych odcinkach dróg i kierują pojazdami o DMC pojazdów (lub ich zestawów) powyżej 3.5 tony.
Udostępniono 3 sposoby rejestracji:
Dzięki dedykowanej stronie internetowej możliwe jest utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).
Rejestracja online odbywa się za pomocą Profilu Zaufanego. Przy rejestracji niezbędny jest dowód rejestracyjny pojazdu i dokument potwierdzający klasę emisji spalin (o ile brakuje tej informacji w dowodzie rejestracyjnym).
W przypadku osób upoważnionych do reprezentowania firmy, potrzebne jest przygotowanie dokumentu potwierdzającego wspomniane upoważnienie.
Miejsca Obsługi Klienta znajdują się w ponad 200 lokalizacjach i są całodobowe. Aby zarejestrować się w Miejscu Obsługi Klienta potrzebne będą:
Dostawca kart flotowych sam rejestruje użytkownika w e-TOLL. Użytkownik zarejestrowany przez niego może zarządzać swoim kontem poprzez IKK.
Płatności
Już podczas rejestracji w e-TOLL trzeba określić sposób płatności za płatne przejazdy. Do wyboru jest konto przedpłacone i konto z odroczonymi płatnościami.
Konto można zasilić:
Funkcjonują dwa cenniki - dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków oraz klasy GP i G lub ich odcinków. W obu z nich stawki za przejazdy różnią się miedzy sobą i są ustalane na podstawie rodzaju i klasy pojazdów (w EURO). Najniższą stawkę za 1km zapłacą kierowcy pojazdów z normą min. EURO 5 (max. 27 groszy za 1 km). Najdroższe stawki obowiązują kierujących pojazdami z normą niższa lub równą EURO 2 (max. 53 grosze za 1 km).
Aplikacja
Aplikacja dostępna jest w sklepach Google Play i AppStore. Dzięki niej możliwe jest uiszczenie opłaty przez kierowców wszystkich pojazdów, doładowywanie i sprawdzanie stanu konta w trybie przedpłaty.