Niedoceniany sen

Wpływ snu na zdrowie i jakość funkcjonowania człowieka jest ogromny. W ciągu całego życia poświęcamy na sen ok. 25 lat. Brak snu lub sen złej jakości uniemożliwia pełny wypoczynek, a w ciągu dnia daje nam się we znaki utrudniając funkcjonowanie. 

Problemy ze snem mogą negatywnie odbić się na zdrowiu. Cienie i opuchlizna pod oczami to nie najgorsze skutki zaburzeń snu. Regularnie niewysypianie się powoduje osłabienie koncentracji, senność, obniżenie zdolności intelektualnej, większe ryzyko cukrzycy, otyłości, chorób układu krążenia, a także obniżoną odporność i większe ryzyko wystąpienia chorób psychicznych, zwłaszcza depresji. Sen ma bardzo pozytywny wpływ na psychikę oraz nasze samopoczucie. Redukuje napięcie i stres powstający w ciągu dnia. W jego trakcie dochodzi do regeneracji komórek, tkanek i centralnego układu nerwowego, który podczas snu zostaje "wyłączony". W tym samym czasie dokonuje się odświeżenie funkcji receptorowych, podczas których powstają nowe połączenia pomiędzy neuronami w CUN. Według naukowców w ciągu jednej przespanej nocy w naszym organizmie wymienia się 20 mln komórek co w przełożeniu na masę ciała daje 1.5 kg.
Czas, jaki powinniśmy przeznaczyć na sen jest sprawą indywidualną niemniej jednak zakłada się, że dorośli powinni na niego przeznaczać 6-8 godzin dziennie. Abyśmy mogli dobrze się wysypiać powinniśmy przestrzegać pewnych reguł. Podstawowym warunkiem, jaki musi zostać spełniony jest całkowita ciemność w sypialni, ponieważ to ona powoduje zwiększone wydzielanie hormonu, od którego zależy jakość snu — melatoniny. Kładąc się spać powinno się ponadto postarać o jak największą ciszę. Wieczorem warto przewietrzyć pokój i usunąć z niego niepotrzebne sprzęty AGD. Przed samym snem lepiej będzie zrezygnować z oglądania telewizji (zwłaszcza emocjonujących programów) oraz słuchania intensywnej, głośnej muzyki. Bardzo pomocne, a przez wiele osób lekceważone okaże się także wykonywanie regularnych ćwiczeń fizycznych oraz przebywanie jak najdłużej na świeżym powietrzu. Należy pamiętać, że nie powinno się wykonywać treningu w ciągu 7 godzin poprzedzających sen. Ważnym elementem życia, który wpływa na jakość snu jest sposób odżywiania. Ostatni posiłek należy zjeść najpóźniej 3 godziny przed snem. Warto unikać ciężkostrawnych potraw i spożywać produkty bogate w tryptofan, który w istotny sposób wpływa na produkcje serotoniny, której niski poziom powoduje zaburzenia snu oraz depresje. Źródłem wspomnianego wcześniej aminokwasu są: ryby, orzechy, mód, płatki owsiane, produkty mleczne oraz produkty pełnoziarniste. Dwa kolejne składniki, których potrzebuje nasz układ nerwowy są witaminy z grupy B oraz magnez. Źródłem niezbędnych witamin są orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste natomiast magnez odnajdziemy w szpinaku, mleku sojowym oraz sezamie i słoneczniku.
Nie sposób wymienić wszystkich zalet snu i konsekwencji jego zaburzeń. Należy dołożyć wszelkich starań, aby wysypiać się jak najlepiej, ponieważ jest on obok wody, powietrza i jedzenia najważniejszym elementem, od którego zależy nasze zdrowie i życie.

<< Blog KantorEkspert.pl

Aplikacja KantorEkspert

Pobierz aplikację
szybko i wygodnie sprawdzaj kursy
aplikacja kantorekspert.pl google
aplikacja kantorekspert.pl apple
aplikacja kantorekspert.pl

Kursy walut

kupnosprzedaż
Flaga EUREUR4.2416 4.2636
Flaga USDUSD3.7793 3.8013
Flaga GBPGBP4.7284 4.7524
Flaga CHFCHF3.8471 3.8671
Flaga NOKNOK0.4387 0.4442
Flaga SEKSEK0.4012 0.4062
2019-07-22 07:58:16
Kurs na żywo: włącz
więcej walut
zamknij