Wiadomości gospodarcze 05.06.2019

Według Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii, liczba wyprodukowanych samochodów wyniosła w kwietniu 71 tys. i jest to wynik o 44,5 % niższy w ujęciu rok do rokuNiejasna sytuacja Wielkiej Brytanii dotycząca jej wyjścia z Unii Europejskiej uderzyła w brytyjski rynek motoryzacyjny. W tym samym okresie doszło do zmian na polskim rynku bankowym. 

Nowy bank w Polsce
Pod koniec Maja w naszym kraju rozpoczął działanie Pierwszy Bank BFG, który został założony przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Nie jest to zwykła instytucja, która walczy o każdego klienta i zarabia rozdając im kredyty. Jest to bank pomostowy, z którego może skorzystać każdy inny bank znajdujący się w trakcie procesu restrukturyzacji. Dzięki niemu może wtedy dalej kontynuować swoją działalność. Branża bankowa od lat zabiegała o utworzenie takiego podmiotu.
Fiasko fuzji na polskim rynku bankowym
Na początku roku powstał plan połączenia Getin Noble Bank oraz Idea Bank, które byłoby lekarstwem na problemy obu instytucji. Zarządy obu podmiotów wyraziły wtedy zgodę na przeprowadzenie takiej operacji więc odpowiedni wniosek w tej sprawie został skierowany do Komisji Nadzoru Finansowego. Połączenie miało nastąpić w wyniku przetransferowania całego kapitału Getin Banku do Idea Banku. W ostatnich dniach opublikowana została decyzja KNF, która okazała się negatywna. Komisja argumentowała to niespełnieniem przez nowo powstałą instytucję wymogów kapitałowych. W raporcie za rok 2018 podano, że kapitał obu banków stopniał do poziomu, który grozi rozpoczęciem procesu resolution, czyli przymusowej restrukturyzacji, której koszty są podzielone pomiędzy właścicieli i wierzycieli banku. Decyzja o wszczęciu resoution pozostaje w rękach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Brexit uderzył w branże motoryzacyjną
Według najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii liczba wyprodukowanych samochodów wyniosła w kwietniu 71 tys. i jest to wynik o 44,5 % niższy w ujęciu rok do roku. Jest to największy spadek produkcji od 10 lat. Taka sytuacja jest spowodowana niestabilnością i obawami związanymi z brexitem oraz napięciami na linii Stany Zjednoczone – Chiny. Od początku roku fabryki opuściło 127 tysięcy aut mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Taka tendencja może się nasilić, jeśli Brytyjczycy wyjdą z Unii Europejskiej bez porozumienia lub osłabić, jeżeli opuszczą struktury unijne z korzystnym porozumieniem.

<< Informacje Gospodarcze